![]() |
Antonín Dvořák (en.wikipedia.org) |
Jeho symfonické opusy patří ke světové špičce a jsou obvyklou součástí všech významnějších přehlídek symfonické hudby. Síla jeho melodické invence uchvacuje dodnes odborníky i laiky a brala dech i skladatelovým současníkům. Narodil se a vyrůstal v Nelahozevsi blízko Kralup nad Vltavou a Veltrus nedaleko od Prahy (severním směrem). Jeho otec František byl řezníkem, hostinským a také hráčem na citeru. Otec původně pro syna rovněž plánoval práci řezníka. V letech 1853–1856 mladý Antonín pobýval ve Zlonicích, kde se ho ujal místní učitel a varhaník Antonín Liehmann, který odhalil jeho mimořádný hudební talent (hrál na housle, klavír, varhany).
V šestnácti letech tedy Dvořák odešel do Prahy studovat varhanickou školu. Zároveň hrál na violu v orchestru Prozatímního divadla pod vedením Bedřicha Smetany. (podle cs.wikipediea.org)
-
Czech composer of late Romantic music, who employed the idioms of the folk music of Moravia and his native Bohemia. Dvořák’s own style is sometimes called "romantic-classicist synthesis". His works include symphonic, choral and chamber music, concerti, operas and many of other orchestral and vocal-instrumental pieces.
His best-known works include his New World Symphony, the Slavonic Dances, the Symphonic Variations, "American" String Quartet, Piano Quintet No 2, the opera Rusalka, Cello Concerto in B minor and choral works Stabat Mater, Requiem and Te Deum. Today, he is considered to be one of the most important composers from the Romantic period.
![]() |
Tóny houslí se blíží lidskému hlasu |
K tomu je článek a video Dvorak Requiem mass op. 89, Requiem Aeternam part 1 zde.
Vážná hudba
Od barokní éry housle byly jedny nejdůležitější všech nástrojů v klasické hudbě, pro několik důvodů. Tón houslí vystupuje nad jinými nástroji, je to vhodné pro linku hraní melodie. V rukách silného hráče, housle jsou extrémně hbité, a moci vykonat rychlé a těžké sledy poznámek.
Housle jsou také považovány za velmi výrazný nástroj, který je často cítěn přiblížit se lidskému hlasu. Toto může být kvůli možnosti vibrato a nepatrných výrazných úprav hřiště a zabarvení. Mnoho vedoucích skladatelů přispělo k houslovému koncertu a houslím repertoáry sonáty.
Housle tvoří velkou část orchestru, a jsou obvykle rozdělen do dvou sekcí, známý jak první a druhé housle. Skladatelé často postoupí melodii prvním houslím, zatímco druhé housle hrají harmonii, vzory doprovodu nebo melodii oktáva nižší než první housle. Smyčcové kvarteto podobně má role pro nejprve a druhé housle, stejně jako část violy a basový nástroj, takový jako čelo nebo, zřídka, bas.
Děti se učí housle často používat nepatrné tříděné housle, 3/4, 1/2, 1/4, 1/8, 1/10, a 1/16. Občas, dokonce 1/32 tříděný nástroj je používán.
Délka těla (ne včetně krku) ' full-size ' nebo 4/4 housle jsou asi 14 se posunuje (35 cm) nebo menší v některých modelech 17. století. 3/4 housle jsou 13 se posunuje (33 cm), a 1/2 velikost je 12 se posunuje (30 cm). Viola velikost je specifikována jako délka těla v sune se spíše než nepatrné velikosti. ' Full-size ' průměry violy 16 se posunuje (40 cm).
Když určuje velikost houslí vhodnou pro dítě, obecné pravidlo má mít dítě použít nástroj proti krku a dosahu vnější minulost konec rolování. Někteří učitelé cítí, že studenti mohou zabývat se velikostí jestliže oni jsou schopní sáhnout kolem konce svitku a vidí špičky prstů, zatímco jiní doporučí menší velikosti jak bezpečnější, preferring mít rolování postrádat zápěstí studenta. (translation Google)